Організовуємо роботу в спеку

За прогнозами синоптиків, цього року літо здебільшого буде спекотним та посушливим. Найвищою температура повітря буде в липні та на початку серпня — до +30…+35 °C. Про що слід подбати, щоб запобігти впливу спеки на організм дітей?
Спека негативно впливає на організм людини. За високої температури повітря на вулиці або в приміщенні людина перегрівається та втрачає з потом багато рідини, солей кальцію та магнію. А це може спричинити теплові судоми, теплове перевтомлення, тепловий удар, а також загострення хронічних серцево-судинних захворювань. Перегріванню сприяють такі чинники, як:
· перенесена напередодні гостра респіраторна вірусна інфекція;
· утома;
· надмірна вага;
· дефіцит сну.
Особливо схильні до перегрівання діти через неефективне потовиділення, швидкий обмін речовин, несформованість уміння піклуватися про себе і контролювати мікроклімат у приміщенні. Тому з початком літньої спеки слід створити комфортні умови перебування дітей у дошкільному навчальному закладі.

Провітрювання приміщень

Періодично провітрювати приміщення дошкільного навчального закладу потрібно в будь-яку пору року. Однак влітку, під час спеки, це особливо актуально. Адже під час проектування будівель дошкільних навчальних закладів передбачено лише природну витяжну вентиляцiю (п. 4.12 ДБН В.2.2-4-97 «Будинки та споруди дитячих дошкільних закладів», затверджених наказом Державного комітету України у справах містобудування і архітектури вiд 27.06.1996 № 117 (далі — Будівельні норми).
Проводьте природне наскрізне або кутове провітрювання. У спеку наскрізне провітрювання ефективніше. Його проводять не менше 10 хв. кожні 1,5-2 год., у спальнях — до та після сну дітей. Тривалість наскрізного провітрювання залежить від температури зовнішнього повітря та напрямку вітру.
Заборонено провітрювати приміщення дошкільних навчальних закладів через туалетні кімнати (абз. 2 п. 2 розд. VI Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом МОЗ від 24.03.2016 № 234 (далі — Регламент).
Окрім періодичного провітрювання у спекотну погоду забезпечте однобічну аерацію приміщень у присутності дітей, особливо під час денного сну.
Із настанням літньої спеки перевірте справність кватирок і фрамуг, наявність фрамужних шнурів, замкових і запобіжних механізмів у всіх приміщеннях, де перебувають діти.
Якщо влітку в дошкільному навчальному закладі передбачено заміну вікон, то обов’язково проконтролюйте, щоб вони повторювали передбачену проектом конструкцію щодо розташування, кількості, площі відкривання кватирок і фрамуг. Окрім того, нові вікна обов’язково мають бути оснащені каналами або спеціальними повітряними клапанами для надходження свіжого повітря. Встановлювати вікна з блоками, що не відкриваються, — порушення Будівельних норм. Адже під час проектування будівель дошкільних навчальних закладів обов’язково розраховують кратність повітрообміну в приміщеннях (табл.), і будь-які зміни конструкції вікон можуть його порушити.

Захист приміщень від сонця

Приміщення дошкільного навчального закладу, особливо ті, вікна яких виходять на південь, південний захід і захід, необхідно захищати від прямих сонячних променів та перегрівання. Для цього використовують світлі штори, що не лише пропускають прямі сонячні промені, а й добре їх розсіюють, також жалюзі (абз. 1 п. 2 розд. IV Регламенту). У спальнях використовуйте щільніші штори, які можна закривати під час денного сну дітей.
У разі розміщення над вікнами основних приміщень ламбрекенів, вони не мають звисати нижче верхнього краю вікна.
Штори та жалюзі не повинні зменшувати рівень природного освітлення та інсоляції групових приміщень, порушувати циркуляцію повітря під час провітрювання та природної інфільтрації через зачинені вікна. Тому обов’язково проконтролюйте, щоб ці сонцезахисні засоби були закриті в сонячну погоду і відкриті у хмарну.
У хмарну погоду жалюзі повністю розсувайте у міжвіконні проміжки, залишаючи відкритою 100% площі прорізів вікон.
Знизити температуру в групових приміщеннях можна за допомогою вологого прибирання.

Питний режим і раціон

У спеку організм дитини потребує більше питної води, іноді до кількох літрів на добу понад норму. Тому забезпечте дітей достатньою кількістю питної кип’яченої води як під час перебування у групових приміщеннях, так і на прогулянці. Питну кип’ячену воду дають після охолодження до кімнатної температури. Її зберігають у добре вимитому посуді й змінюють не рідше одного разу на добу (п. 1.5 Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах, затвердженої наказом МОН, МОЗ від 17.04.2006 № 298/227).
Симптоми теплового удару:
• температура тіла понад 38 °C
• прискорене поверхневе дихання
• головний біль
• почервоніння шкіри обличчя
• нудота
• непритомність
Оскільки більшість дітей забувають пити воду, то вихователі мають контролювати цей процес.
Під час перегрівання уповільнюється обмін речовин в організмі дитини, зокрема окислювальні процеси, а відтак зменшується потреба в калоріях. Це впливає на калорійність добового раціону. Утім не варто обмежувати в ньому кількість жирів та білків, оскільки саме влітку діти інтенсивно ростуть. Їжа в спеку має містити достатню кількість жирів. Рекомендують також збільшити кількість тваринних білків, не зменшуючи загальної їх кількості.
Симптоми теплової перевтоми:
• підвищена температура тіла
• прохолодна, волога, бліда або почервоніла шкіра
• головний біль
• нудота
• блювання
• запаморочення
• утома
• тривожність
У спеку організм дитини втрачає з потом значну кількість вітамінів, особливо вітаміну С, макро- та мікроелементів. Тому в літньому раціоні дітей має бути багато свіжих овочів, фруктів та ягід, а також достатня кількість солі. Це не означає, що страви потрібно більше солити, достатньо тієї кількості, що передбачена їх рецептурою.
За високої температури повітря зменшується слиновиділення, тому не включайте в примірне двотижневе меню на літній період занадто сухі або в’язкі страви. Самопочуття дітей у літню спеку поліпшать кисло-солодкі компоти та соки, а також ряжанка, кефір, наріне. Ними ліпше замінити гарячі чай та кавовий напій.
Завдання дорослих — створити комфортні умови для перебування дітей у дошкільному навчальному закладі в спекотні літні дні та знати, як надати домедичну допомогу в разі перегрівання.
Кiлькiсть переглядiв: 182

Коментарi